Культура і децентралізація. Найбільш часті питання, що надходять до МКІП.
- Останнє оновлення: Четвер, 04 лютого 2021, 10:01
- Перегляди: 5164
МІНІСТЕРСТВО КУЛЬТУРИ
ТА ІНФОРМАЦІЙНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
(МКІП)
Головам обласних
державних адміністрацій
Щодо порушення законодавства
в частині ліквідації закладів культури
У грудні 2020 року – січні 2021 року Міністерством культури та інформаційної політики України спільно з Міністерством розвитку громад та територій України було проведено наради з обласними державними адміністраціями (далі – ОДА) щодо недопущення безпідставної ліквідації закладів культури, зокрема і районних, та організації процесу їх передачі територіальним громадам.
Також МКІП було надіслано ОДА роз’яснення щодо правових підстав передачі закладів культури територіальним громадам та алгоритму і умов погодження МКІП реорганізації чи ліквідації таких закладів (лист МКІП від 13.01.2021 № 207/9.4).
Законами України «Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій» (прийняття від 17.11.2020 № 1009-ІХ ) та «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» (прийняття від 15.12.2020 № 1081-IX) чітко визначено, що районні державні адміністрації не мають права ліквідовувати районні заклади культури і зобов’язані передати їх на баланс територіальної громади, на території якої вони знаходяться, а відповідні місцеві ради не можуть відмовитися прийняти у комунальну власність територіальних громад такі заклади.
Виключно після завершення процедури передачі закладів, у разі прийняття рішення про необхідність ліквідації чи реорганізації зазначених закладів, відповідно до частини третьої статті 22 Закону України «Про культуру» до МКІП має звернутися територіальна громада, якій будуть передані ці заклади культури.
Разом з тим, до МКІП продовжують надходити звернення районних державних адміністрацій щодо ліквідації районних закладів культури. Таке ігнорування роз’яснень МКІП та законодавства є неприпустимим.
МКІП як головний орган у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері культури, стоїть на захисті дотримання культурних прав громадян, принципів справедливості та законності.
Тому в подальшому, у разі надходження до МКІП звернень щодо безпідставної та незаконної ліквідації закладів культури органами місцевого самоврядування територіальних громад чи районів, районними державними адміністраціями, МКІП буде повідомляти про ці порушення прокуратуру з проханням перевірки дотримання законодавства посадовими особами органів місцевого самоврядування та місцевих органів виконавчої влади.
Просимо поширити дану інформацію серед районних державних адміністрацій та територіальних громад області та вжити вичерпних заходів для недопущення подальшого порушення районними радам та територіальними громадами законодавства.
Крім того, для полегшення роз’яснювальної роботи в області надсилаємо відповіді на найбільш часті запитання, які МКІП отримує від працівників закладів культури, органів місцевого самоврядування чи районних державних адміністрацій, стосовно передачі закладів культури громадам, ліквідації чи реорганізації закладів культури або створення центрів культурних послуг.
Для пришвидшення проведення роз’яснювальної роботи просимо залучити регіональні засоби масової інформації.
Міністр Олександр ТКАЧЕНКО
Додаток
Найбільш часті питання, що надходять до МКІП, стосовно передачі, ліквідації чи організації закладів культури та створення центрів культурних послуг
1. До якого часу територіальні громади повинні взяти на свій баланс районні заклади культури?
Відповідно до абзацу четвертого пункту 10 розділу V Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» правонаступник районної ради району, ліквідованого Верховною Радою України, після припинення відповідних районних рад як юридичних осіб, але не пізніше 1 липня 2021 року, зобов’язаний передати у комунальну власність територіальних громад усі об’єкти спільної власності територіальних громад району, які знаходяться на території цих територіальних громад, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, встановлених Бюджетним кодексом України.
Відповідно до підпункту 1 пункту 18 розділу І Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» (прийняття від 17.09.2020 № 907-IX) фінансування на районні заклади культури не буде передбачено у відповідних бюджетах районного рівня.
Відповідно до підпункту 14 пункту 51 розділу І Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» (прийняття від 15.12.2020 № 1081-IX) «….районні ради здійснюють передачу із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст у власність сільських, селищних, міських територіальних громад установ та закладів, розташованих на їхній території, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, визначеного цим Кодексом. З 1 січня 2021 року видатки на функціонування зазначених установ і закладів плануються та здійснюються з бюджетів таких територіальних громад».
Отже, для нормального функціонування закладів культури, необхідно якнайшвидше здійснити передачу закладів культури районного рівня територіальним громадам.
2. Яким чином територіальна громада може отримати погодження МКІП на ліквідацію, реорганізацію закладу або його виключення з базової мережі?
У разі прийняття рішення про необхідність ліквідації чи реорганізації закладів культури, відповідно до частини третьої статті 22 Закону України «Про культуру» територіальна громада має звернутись листом до МКІП та надати вичерпну інформацію про:
- причини необхідності і доцільності реорганізації або ліквідації закладу культури;
- дотримання вимог, визначених Нормативами забезпечення населення клубними закладами, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 12 листопада 1998 р. № 1775, Державного стандарту надання безоплатних послуг клубними та бібліотечними закладами державної та комунальної форм власності, затвердженого наказом Міністерства культури України від 15 жовтня 2013 р. № 983, та Державних соціальних нормативів забезпечення населення публічними бібліотеками в Україні, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 06 лютого 2019 р. № 72;
- кількість штатних одиниць, які зберігаються та/або скорочуються;
- передачу майна, в тому числі бібліотечних фондів, а у випадку клубних закладів також інформацію про кількість аматорських колективів, які функціонують на базі закладу, та за рахунок якого закладу буде забезпечено їх подальше функціонування;
- заклад, на базі якого будуть надаватися відповідні культурні послуги жителям населеного пункту, де ліквідовується заклад культури;
- відстань від центру населеного пункту, в якому ліквідовується заклад культури, до закладу культури на базі якого буть обслуговуватися жителі насаленого пункту, в якому ліквідовується заклад культури;
- рішення засновника про реорганізацію або ліквідацію закладу (копія відповідного рішення);
- контакти відповідальної особи, з якою МКІП може зв’язатись для уточнення деталей та прийняття виваженого рішення.
3. Чи може територіальна громада відмовитись від закладу культури, якщо рішення про його передачу вже було прийнято на районному рівні?
Ні, не може. Відповідно до абзацу четвертого пункту 10 розділу V Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» правонаступник районної ради району, ліквідованого Верховною Радою України, після припинення відповідних районних рад як юридичних осіб, але не пізніше 1 липня 2021 року, зобов’язаний передати у комунальну власність територіальних громад усі об’єкти спільної власності територіальних громад району, які знаходяться на території цих територіальних громад, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, встановлених Бюджетним кодексом України. А відповідно до підпункту 14 пункту 51 розділу І Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» (прийняття від 15.12.2020 № 1081-IX) «….районні ради здійснюють передачу із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст у власність сільських, селищних, міських територіальних громад установ та закладів, розташованих на їхній території, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, визначеного цим Кодексом. З 1 січня 2021 року видатки на функціонування зазначених установ і закладів плануються та здійснюються з бюджетів таких територіальних громад».
4. Що робити, якщо заклад культури в аварійному стані, не підлягає ремонту та загрожує безпеці, а МКІП не погоджує ліквідацію?
Одними з основних завдань МКІП є забезпечення розвитку сфери культури, дотримання прав громадян України у сфері культури, забезпечення доступності національного культурного надбання, культурних благ та мистецької творчості.
Відповідно, для отримання погодження МКІП на ліквідацію закладу культури необхідно надати вичерпну інформацію про заклад, на базі якого будуть надаватися відповідні культурні послуги жителям населеного пункту, де ліквідовується заклад культури. Якщо жителі зони обслуговування закладу, що ліквідується, будуть забезпечені доступом до якісних культурних послуг іншим закладом культури, а відстань до нього та інші вимоги відповідають чинним державним соціальним нормативам у сфері обслуговування закладами культури (постанова Кабінету Міністрів України від 12 листопада 1998 р. № 1775, наказ Міністерства культури України від 15 жовтня 2013 р. № 983, постанова Кабінету Міністрів України від 06 лютого 2019 р. № 72), то МКІП надасть погодження на ліквідацію такого закладу.
5. Яким чином можна ліквідувати чи реорганізувати обласний заклад, що не розвивається близько 10 років?
Процедура погодження ліквідації або реорганізації обласного закладу культури не відрізняється від подібної процедури для закладів територіальних громад. Але в даному випадку рішення про ліквідацію або реорганізацію має приймати обласна рада, а лист з проханням надати відповідне погодження має підготувати обласна державна адміністрація.
6. Чи законним є повідомлення про вивільнення працівників закладу культури, якщо рішення про ліквідацію закладу та скорочення ще не приймалось на сесії відповідної ради.
Якщо рішення про ліквідацію закладу ще не прийнято, то підстава для повідомлення працівників про вивільнення відсутня.
Відповідно до роз’яснень Міністерства юстиції України при змінах в організації виробництва і праці власник або уповноважений ним орган повинен з дотриманням вимог частини третьої статті 22 Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» звернутись до первинної профспілкової організації, якщо вона створена. Після цього має видати відповідний наказ про внесення змін в організацію виробництва і праці, в якому розкривається зміст цих змін, утворюються комісії з проведення ліквідації або реорганізації, яким доручається здійснити заходи, пов’язані з ліквідацією або реорганізацією підприємства. Наступним кроком має стати наказ, яким уповноважить відділ кадрів або інший відділ підприємства, на який покладено здійснення функції відділу кадрів провести необхідні заходи в зв’язку зі звільненням працівників (не пізніше ніж за два місяці до їх проведення), включаючи ознайомлення працівників з наказом під розпис та вручення письмового повідомлення про звільнення.
7. Де можна отримати більше інформації з приводу Центрів культурних послуг?
Центри культурних послуг (ЦКП) – це багатофункціональні публічні простори, які забезпечать доступність населенню базового набору культурних послуг, створять можливість в одному місці зібрати дорослих, дітей, молодь і людей старшого покоління аби всі охочі могли навчитися новому та вільно спілкуватися.
Необхідність створення ЦКП визначено такими документами державної політики як План заходів щодо реалізації Концепції реформування системи забезпечення населення культурними послугами, затверджений розпорядженням Кабінету Міністрів України від 22 травня 2019 р. № 355, Держана стратегія регіонального розвитку на період до 2027 року, затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 05 серпня 2020 р. № 695, та Указ Президента України від 18.08.2020 № 329/2020.
З метою створення правових підстав для формування ефективної системи гарантування дотримання культурних прав та потреб населення (незалежно від місця проживання та соціального статусу) щодо отримання якісних і доступних культурних послуг, зокрема і на базі ЦКП, МКІП спільно з Комітетом Верховної Ради України з питань гуманітарної та інформаційної політики підготовлено проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про культуру» щодо загальних засад надання населенню культурних послуг» (реєстр. № 4318 від 04.11.2020). Відповідно до даного законопроекту «Центр культурних послуг – це багатофункціональний заклад культури, що має зручне розташування для відвідування жителями територіальної громади/суміжних територіальних громад, забезпечений кваліфікованими кадрами, має сучасну матеріально-технічну базу та спроможний забезпечувати надання комплексу культурних послуг, консультаційної, інформаційної, допомоги, доступ до користування приміщеннями та обладнанням для творчості, неформального навчання та спілкування жителів територіальної громади з урахуванням чисельності, вікового, статевого, національного, соціального, галузевого складу населення».
Крім того, Законом України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» (прийняття від 15.12.2020 № 1082) передбачено субвенцію у розмірі 200 млн. грн з державного бюджету місцевим бюджетам на створення ЦКП за рахунок спеціального фонду Державного бюджету України на 2021 рік, а саме за рахунок плати за ліцензії на провадження діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор і за ліцензії на випуск та проведення лотерей. Порядок та умови надання у 2021 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на створення ЦКП культурних послуг наразі розробляється МКІП відповідно до частини другої статті 97 Бюджетного кодексу України.
З презентацією та попереднім варіантом базової архітектурної моделі ЦКП можна ознайомитися за посиланням https://decentralization.gov.ua/news/13153